„ Daca il zaresti in treacat pe strada, ai
impresia ca este un artist din secol XIX ratacit in mileniul trei. Iti atrage
atentia privirea cautatoare, ce fixeaza cu o lacomie juvenila lucrurile din jur,
basca si fularul asezate intr-o maniera sic, artistica. In Brasov, printre
cunoscuti i se spune „ omul cu coloana „, caci intr-adevar, la ea se
raporteaza, visul lui fiind sa lase forme pe care se lupta sa le scoata din
spiritul materiei. Lucrarila sale, expuse de curand in spatiul expozitional al
bibliotecii universitare, atat de unitare, par a fi permutari continue de
elemente ale unei matrice. Forme si simboluri se succed in zeci de lucrari
capatand noi si noi valente prin contextualizare si recontextualizare. Artistul
n-are casa, n-are masa, ci doar un atelir in care slujeste, un bagaj cu dalti,
ciocane, lemn si...o mare credinta in D-zeu si arta sa. Este o lume a lui prin
care traieste si despre care vorbeste cu o deosebita placere...”
( Gabriela
Banu-Noaghiu )
GBN - Pareti a fi un drumet de cale lunga, domnule
Constantin Milea Sandu, plecat din Banat, oprit o vreme de Moldova, iar acum „ prizonier de
Transilvania”, cel putin de vreo sase ani incoace. Ce v-a obligat la itinerarul
acesta ?
CMS
- Mi-am urmat destinul, eu am
trait intotdeauna la orizontul misterului si imi place sa cred ca am navigat
permanent intr-un ocean de eter-aer-foc. Vedeti, chiar si aici lipseste
elementul pamant. Nu am avut niciodata pamant, dar nu-mi este frica. Toata
viata mi-am dorit sa fiu un mare artist,
sa traiesc din drepturi de autor, de fapt deja eu traiesc din arta, din creatia
mea proprie, cu dalta, cu ciocanul si cu mainile mele imi castig painea. N-am
luat si nu voi lua nicidata nimic de la nimeni.
GBN
- Pentru Brasov cum v-ati hotarat ?
CMS -
Am dat cu banu’ , nu stiam unde sa merg la Bucuresti sau la Brasov, si
pentru ca in Capitala era canicola la vremea aceea, am ales zona de munte. Am
venit cu o expozitie de sculptura la Poiana Brasov, aici am avut prima cerere
de lucrare monumentala, „ Apollon vanator „, pentru un restaurant, dupa aceea
am plecat la Festivalul medieval de la Sighisoara, am participat la fel si fel
de targuri, in perioada Festivalului „ Cerbul de aur „ am expus pe stazi, apoi
am inchiriat un atelier unde am continuat sa lucrez. Am facut in acesti sase
ani peste 150 de sculpturi, majoritatea in lemn. Am aici un atelier pentru care
m-ar invidia orice artist, este ca o biserica, acolo slujesc eu...
GBN - ...traiti
si experimentati...
CMS -
Cu altfel ? In arta nu poti sa evoluezi, daca nu treci prin cele trei
mari experiente: o experienta la limita mortii, o experienta in afara corpului
si o stare modificata a constiintei. Aceste trei mari experiente trebuie traite
de orice mare artist,
altfel nu se
poate continua, arta este, asa cum am mai spus, felul lui D-zeu de a se
descoperi omului si atunci cand intri in relatie personala cu D-zeu te iei in
serios, nu mai poti altfel.
GBN –
D-vs. Aveti un parcurs bogat nu numai in ceea ce priveste kilometrajul, dar si
in ceea ce priveste formele de exprimare. Ati facut si modelaj in lut, si
actorie, ati si pictat, si desenat, toate astea pana in 1989, cand ati
descoperit lemnul si sculptura in lemn. Ce va determinat sa urmati calea
sfantului de la Hobita, domnule Constantin Milea Sandu
CMS – Puterea, posibilitatea de a-mi
descoperii Infinitul si Eternitatea...
GBN
- Si ca urmare, v-ati propus sa
compuneti si sa recompuneti geometria formelor....
CMS -
Da, numai ca, vedeti dvs., spre deosebire de Brancusi, care nu opera cu
goluri, eu operez cu goluri si plinuri echivalente. Exista in creatia mea
monumentala si o influenta din marele sculptor englez Henry Moore. Brancusi
spunea ca golurile nasc umbre si era urmarit de aceste umbre. Golurile lui
Henry Moore n-au nascut umbre, ci viziuni spre gaurile negre, spre alte lumi,
spre alte energii, au fost ca niste ferestre. Accentele brancusiene le pastrez
mai mult ca pe niste simboluri consacrate, sunt cateva teme pe care le dezvolt,
de fapt daca fac o sinteza pe ultimii cinsprezece ani – am un ciclu de 12
blazoane, de 12 regine, de 12 coloane, 12 scaune, fragmente de trupuri,
vanatori, stramosi... Aceste sunt temele pe care le dezvolt in cicluri si
mi-asi dori foarte mult sa fac o retrospectiva, sa adun lucrarile pe care le am
in colectii particulare.
Dupa cum va spuneam, lucrurile nu sunt greu
de facut, ce este greu e sa te pui in starea de a le face. „Geneza „ , de
exemplu, s-a nascut dintr-un desen de tip mandala, adica olinie continua, care
nu trece de doua ori prin acelasi loc si se inchide intr-un cerc si reprezinta
o anumita figura, in cazul meu reprezinta
o sinteza a capului de femeie si
de barbat. Din acest desen de tip mandala s-a nascut toata geometria secreta a reginelor. In
fiecare coroana exista o geometrie secreta, o constructie speciala, care poate
sa capteze energia, focul divin.
GBN
- Ce conditioneaza starea de a face
lucrurile ?
CMS -
in cazul meu, dragostea. Daca nu sunt indragostit, nu pot lucra, toate
reginele mele ascund cate o femeie. „ Printesa X”, de exemplu, este prima mea
dragoste. Toate lucrarile mele au la baza o amintire frumoasa. „ Facerea lumii
„ s-a nascut multumita unei nobile doamne care m-a inspirat. Cand mana ei a
ajuns in mana mea am stiut ca de aici se va naste o lucrare.
GBN
- Ce sa va fi transmis oare ?
CMS - Tot ceea ce tine de dragoste, de om, de D-zeu,
de continuitate, de expansiune infinita...
GBN
- Si lemnul v-a ajutat sa transfigurati
trairea aceea de moment, nu l-ati simtit potrivnic ?
CMS - Oh,
nu, este o placere sa lucrezi in lemn, daca vreti sa faceti terapie, sa va
vindecati de ceva, luati un lemn, descoperiti-i fibra si patrundeti in spiritul
materiei. Are si un efect calmant, dar si unul energizant. Sa va spun un
secret, in atelier port niste saboti din lemn, deci la mine se inchide un circuit
perfect. Am saboti din lemn in picioare si am si lemnul in mana cand lucrez.
Apare un efect de rezonanta, atunci cand lovesti cu dalta, cu ciocanul, altfel
spus cand filosofezi, apare un fel de rezonanta
de sunete.
Desenul meu se intalneste cu fibra lemnului. In momentul cand lovesti mai mult
si mai mult, iar suntul se schimba, te opresti, altfel ratazi. Trebuie sa te
bazez pe miscari foarte precise, caci in lemn nu poti sa pui inapoi. Cum bine
spunea maestrul Brancusi – adevarata
sculptura se face nu prin acoperire, ci prin descoperire, deci scoti materialul
si ramane figura, nu faci o armatura si o acoperi cu lut. In sculptura tai,
desenezi, iarasi tai, desenezi, niciodata nu iese exact ceea ce ai desenat,
elaborezi tot timpul.
GBN – Si
daca se intampla sa gresiti ?
CMS -
Daca gresesc, inseamna ca este ceva in neregula cu starea sufletului meu
si atunci o iau de la inceput. E ca atunci cand esti indragostit, daca
gresesti, nu-ti ramane decat sa o iei de
la inceput. Sa va spun o intamplare, dintr-un accident s-a nascut o lucrare,
lucram la o coloana si i s-au rupt niste aripi si mi-amintesc ca atunci a venit
in atelier o prietena foarte buna, actrita, si m-a intrebat: „ Tu nu poti sa
faci o coloana din forma aceasta a vanatorului „ Si a luat vanatorul de pe
stativ, l-a rasucit de vreo trei- patru ori si atunci in miscarea vanatorului am vazut alte
elemente din coloana si am creat a doua zi o coloana noua.
GBN – Se
impaca sculptura cu pictura ?
CMS -
Nu prea, acum ca am descoperit magia formelor... Sculptura este
tridimensionala si in momentul cand lucrezi in tridimensional sigur ca pictura
ramane un pic la urma cu perspectiva ei,
cu forma, culoarea, muzicalitatea ei. Chiar lucrez la un tratat despre forma si
cred ca o sa lucrez la el toata viata.
GBN
- Dar lemnul cu bronzul ?
CMS -
Lemnul absoarbe lumina, bronzul ii da stralucire, de ceea imi doresc ca
tot mai multe lucrari din lemn sa le torn in bronz.
GBN
- Domnule Constantin Milea Sandu, la
sfarsit de zi, cand va luati ragazul unei pauze de respiratie va puneti
intrebari cu privire la rostul muncii dvs., la ecourile ei ? Stiu ca aveti o
ampla dizertatie ce incearca sa raspunda la intrebarea: La ce bun omul de
cultura ?
CMS -
Este o necesitate biologica, el are o misiune, aceea de a arata lumea
care nu se vede. Cred ca pentru asta se lupta si traieste prin forma, culoare,
ritm, armonie. Eu am misiunea de a lasa ceva in urma mea, ca fiecare de altfel.
In ceea ce ma priveste, eu las forme pe care m-am luptat toata viata sa le scot din spiritul materiei.
GBN –
Sincer, va ascult, va privesc si ma intreb cum traieste un om in zilele noastre
hranit de zei, soare, lumina ? Cum se impaca grija pentru forma cu grija pentru
intretinere, bucata de paine necesara maine ?
CMS - Au fost momente cand timp de trei luni
de zile am mancat cartofi cu ulei si cu sare si cand n-am mai avut ulei, am
mancat doar cartofi copti, simpli. Si in
cuda acestui fapt am lucrat si am asteptat sa vand, nu mi-am pierdut credinta
in arta, am mers mai departe. Credeti ca sunt singurul artist din Romania care
face foame ?
GBN
- Va puneti speranta in vremuri mai bune
?
CMS – Nu, norocul meu este ca de obicei nu ma
amagesc. Stiti, mi-a placut un raspuns dat de Petre Tutea cand distinsul
filosof a fost intrebat ce este cu democratia ? „ Democratia ? Sa fim seriosi,
cum sa unesti geniile cu imbecilii ? ! „ .
Gabriela – Banu Noaghiu
(
Gazeta de Transilvania - Brasov -
Foaie pentru minte, inima si literatura – Sambata-Duminica, 3 - 4 februarie 2007 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu